miercuri, 22 august 2012

EXPERIMENTE - DESPRE AER

A fost de ajuns sa-i spun ca vom face. Nu am zis cand, dar nu a mai contat. M-a batut la cap pana am lasat orice altceva si am facut. Ce? Experimente! A stat langa mine si a venit cu idei, a fost entuziast si mandru, fericit peste masura cand ne-a reusit, un pic descumpanit cand nu, dar a acceptat toate explicatiile si a avut rabdare sa citim mult mai multe din "Marea carte despre Experimente" pe care am carat-o cu noi aici si pe care nimeni nu o baga in mod normal in seama. Mihai ne arunca din cand in cand cate un ochi curios, dar lasa imediat balta WII-ul cand ne iesea ceva. Iata cu ce ne-am jucat. Primul experiment urma sa ne dovedeasca faptul ca aerul exercita presiune din toate partile. Am avut nevoie de un ceva carton lucios, cam cat o vedere, un pahar si apa. Noi am decupat dintr-o cutie de cereale cartonul. Se umple paharul cu apa si se aseaza deasupra cartonul. Presand cu atentie sa faca priza peste tot. Intoarcem paharul si observam ca, daca luam cu grija mana de dedesubt, apa nu cade, din contra, bucatica de carton ramane acolo, ca un capac. Explicatia este ca presiunea exercitata de aer de jos in sus asupra cartonului este mai mare decat presiunea exercitata de cantitatea de apa din pahar. Asadar aerul ne preseaza de peste tot...
Primele poze le-a facut el. Apoi a vrut sa faca el singur experimentul. Al doilea experiment. Presiunea exercitata de un corp depinde de suprafata de sprijin. Pentru a dovedi asta ne-am jucat cu o sticla plina (care poate sta si pe dop) si plastilina. Am intins plastilina cu mainile pe masa, apoi am intors-o pentru a ne folosi de fata neteda. Am asezat sticla intai cu fundul pe plastilina, apoi cu dopul. Urmele lasate au fost diferite ca adancime, mai adanca urma lasata de dop. Asta pentru ca atunci cand am pus sticla in picioare, suprafata pe care se sprijina sticla si se distribuie greutatea este mai mare decat atunci cand asezam sticla pe dop si aceeasi greutate se concentreaza pe o suprafata mult mai mica si astfel exercita o presiune mult mai mare. Alt exemplu practic care subliniaza acelasi lucru este cel al schiurilor pe zapada, care datorita suprafetei mare de contact nu te lasa sa te afunzi in zapada.
Experimentul al treilea. Despre aerul cald si aerul rece. Ne-am jucat cu o sticla de plastic si un balon. Intai am incercat cu o sticla de bere si nu a mers... Se tine sticla pe gatul careia am fixat balonul, in apa calda-fierbinte. Cam intr-un minut se observa ca balonul incepe sa se umfle. Nu cat ne-am dorit noi de mult, dar vizibil. In schimb, daca punem sticla cu balonul astfel umflat, sub jet de apa rece, balonul se desumfla imediat. Explicatia: moleculele din care este alcatuit aerul se departeaza unele de altele la caldura, aerul din sticla se dilata astfel si intra in balon cautand spatiu. La contactul cu apa rece, aerul se contracta (adica moleculele se apropie una de alta) si revin in spatiul din sticla.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu